Sreda 18.06.2014. u 19:30č, Dom Omladine Beograda – tribinska sala
Razgovor o osnivanju nagrade Mangelos u Srbiji i kontekstima savremene umetničke scene Srbije početkom 2000-tih i danas
Razgovor o osnivanju nagrade Mangelos u Srbiji i kontekstima savremene umetničke scene Srbije početkom 2000-tih i danas
Učestvuju: profesor Branislav Dimitrijević, istoričar umetnosti i kustos, i Maja Ćirić, nezavisna kustoskinja, istoričarka umetnosti i likovna kritičarka
i
Četvrtak 19.06.2014. u 18č, MSU– Legat Čolaković (Rodoljuba Čolakovića 2)
Razgovor o Dimitriju Bašičeviću Mangelosu
Razgovor o Dimitriju Bašičeviću Mangelosu
Učestvuju: profesor dr. Jerko Denegri, istoričar umetnosti i likovni kritičar i dr. Ivana Bašičević Antić, predsednica Fonda Ilija&Mangelos
Moderacija oba razgovora i diskusije: Andrej Bereta i Srđan Tunić, istoričari umetnosti, nezavisni kustosi (Kustosiranje/ About and around curating)
Za više informacija, pogledajte tekst najava ispod.
Sreda 18.06.2014. u 19:30č, Dom Omladine Beograda – tribinska sala
Razgovor o osnivanju nagrade Mangelos u Srbiji i kontekstima savremene umetničke scene Srbije početkom 2000-tih i danas
Učestvuju: profesor Branislav Dimitrijević, istoričar umetnosti i kustos, i Maja Ćirić, nezavisna kustoskinja, istoričarka umetnosti i likovna kritičarka
Moderacija razgovora i diskusije: Andrej Bereta i Srđan Tunić, istoričari umetnosti, nezavisni kustosi (Kustosiranje)
U okviru konkursa nagrade Dimitrije Bašičević Mangelos za 2014, Udruženje građana Artikal iz Beograda sa projektom Kustosiranje, u saradnji sa Nezavisnom umetničkom asocijacijom Remont i Fondom Ilija&Mangelos organizuje prateći program u cilju promocije i kritičke diskusije o samoj nagradi i značaju Dimitrija Bašičevića Mangelosa, jednog od rodonačelnika konceptualne prakse u regionu.
Nagrada Dimitrije Bašičević Mangelos je osnovana 2002. od strane Centra za savremenu umetnost u Beogradu i The Foundation for Civil Society (FCS) iz Njujorka, kao deo projekta Young Visual Artists Award (YVAA) sa idejom da se uspostavi godišnja nagrada koja ima za cilj da omogući po jednom/oj mladom/oj umetniku/ci iz Srbije rezidencijalni boravak u Njujorku, u okviru International Studio and Curatorial Program (ISCP).
Teme ovog razgovora će biti kako je nagrada dobila ime po umetniku Mangelosu, značaju uspostavljanja ovog vida podrške za mlade umetnike početkom 2000-tih, kao i kritički osvrt na delovanje i značaj nagrade do danas za savremenu mlađu srpsku umetničku scenu.
Razgovor o Dimitriju Bašičeviću Mangelosu
Učestvuju: profesor dr. Jerko Denegri, istoričar umetnosti i likovni kritičar i dr. Ivana Bašičević Antić, predsednica Fonda Ilija&Mangelos
Moderacija razgovora i diskusije: Andrej Bereta i Srđan Tunić, istoričari umetnosti, nezavisni kustosi (Kustosiranje/ About and around curating)
U okviru konkursa Nagrade Dimitrije Bašičević Mangelos za 2014, Udruženje građana Artikal iz Beograda sa projektom Kustosiranje, u saradnji sa Nezavisnom umetničkom asocijacijom Remont i Fondom Ilija&Mangelos organizuje prateći program u cilju promocije i kritičke diskusije o samoj nagradi i značaju Dimitrija Bašičevića Mangelosa, jednog od rodonačelnika konceptualne prakse u regionu.
Razgovor o radu i životu istoričara umetnosti, kritičara i kustosa Dimitrija Bašičevića, poznatog pod umetničkim pseudonimom Mangelos, predstavlja važan osvrt na zaostavštinu ovog umetničkog profesionalca po kome nagrada nosi ime. Takođe, to je prilika da se stručna i šira publika upozna sa njegovim radom koji je prihvaćen kako u regionalnim (ex-YU), tako i u međunarodnim okvirima.
Podatak da nova stalna postavka u muzeju Center George Pompidou u Parizu, u kojoj je izložen Mangelos, kao i publikacija koju 2013. objavljuje ovaj muzej pod nazivom Art Conceptuel, a na čijoj naslovnoj strani se nalazi Mangelosov rad, definitivno svrstavaju Mangelosa u najistaknutije predstavnike međunarodne konceptualne umetničke prakse. Sve gore navedeno kao i nedavno održana samostalna izložba Mangelosa u Parizu, i upravo otvorena izložba Ilija&Mangelos u njujorškoj galeriji St. Etienne, poslužiće kao polazište za diskusiju o radu i nasleđu Mangelosa u lokalnom i međunarnodnom kontekstu – kako za vreme njegovog života, tako i danas.
Dimitrije Bašičević Mangelos, Mon père Ilija (1895-1972), m.8, (première esquisse pour le portrait – m.8), 1971-1977, tempera i zlatni listić na drvenoj tabli, 29 x 24,4 cm |
O Mangelosu:
Dimitrije Bašičević Mangelos rođen je 14.03.1921. Osnovnu i Građansku školu završio je u Šidu a gimnaziju u Sremskoj Mitrovici i Vukovaru. Studije istorije umetnosti započinje u Beču a završava u Zagrebu gde je diplomirao 1949 a doktorirao na temu Save Šumanovića, 1957. Profesionalnu karijeru je započeo na mestu asistenta i kustosa Moderne galerije i Arhiva za likovnu umetnost u Jugoslovenskoj akademiji nauka i umetnosti a od 1952. učestvuje u osnivanju Galerije seljačke umetnosti čiji je direktor do 1965. Organizuje brojne izložbe naivne umetnosti u zemlji i inozemstvu. Objavljuje teoretske tekstove i likovne kritike. Zalaže se za afirmaciju apstraktne umetnosti: osim što piše značajne tekstove, suorganizator je Salona 54 u Rijeci, prve jugoslovenske izložbe apstraktne umetnosti. Od 1971. godine rukovodi novoosnovanim Centrom za film, fotografiju i televiziju. Sudeluje u organizaciji Novih tendencija, te u uredništvu časopisa Bit i Spot. Objavljuje teoretske tekstove o fotografiji i organizuje više značajnih izložbi. Zadnje objavljene tekstove piše o najmlađoj generaciji likovnih umetnika.
Bašičevićeva umetnička delatnost počinje već u gimnaziji: piše poeziju i kratke prozne tekstove. Nešto od toga objavio je posle rata pod pseudonimom. Za rata nastaju prva likovna dela: paysages de la mort i paysages de la guerre. U pedesetim godinama nastaju serije radova (tabula rasa, alphabet, paysages, nostories, grafikoni, negation de la peinture, pythagore). Uzima pseudonim Mangelos koji koristi za svoj privatni eksperiment, nazvan noart. Od 1959. do 1966. godine sudeluje u delatnosti umetničke grupe Gorgona, koja dobija ime po jednoj njegovoj pesmi. Projekat za časopis Gorgona (neizdavanje jednog broja) ostaje nerealizovan. Šezdesetih nastaje najveći broj radova. Od 1968. godine počinje izlagati na izložbama vizualne poezije, a na retrospektivnoj izložbi Gorgone (1977) prvi put izlaže svoje rane radove. Priređuje samostalne tematske izložbe: Manifesti (1978), Shid-theory (1978), Energija (1979), Retrospektiva (1981). Tokom devedesetih godina izlagan je u okviru niza samostalnih i grupnih izložbi u svetu. Danas se njegovi radovi nalaze u prestižnim muzejskim kolekcijama među kojima su MoMA Njujork, Tate London, Pompidou Pariz, Mönchengladbach Nemačka. Umro je 1987 u Zagrebu.
Logo nagrade Dimitrije Bašičević Mangelos |
Više o Dimitriju Bašičeviću Mangelosu: http://www.mbasicevic.net
Više o nagradi Dimitrije Bašičević Mangelos: http://www.mangelosnagrada.org.rs/
Više o Fondu Ilija&Mangelos na: http://ilija-mangelos.org
Нема коментара:
Постави коментар