Naše loše
iskustvo: Neprofesionalan stav menadžmenta Kulturnog centra
Beograda prema Kustosiranju
Saradnja
sa Kulturnim centrom Beograda (KCB) u vezi našeg angažmana na 53. Oktobarskom
salonu, preciznije sa vodećim ljudima ove kuće i Salona Miom David i Zoranom
Đaković, može da se označi kao neiskrena i neprofesionalna. Iako smo u prvoj
sezoni Kustosiranja isticali (i pohvalili) saradnju i podršku
sa istom kućom- bili su nam domaćini za prvi session Kustosiranja (Artget, gošća Aleksandra Estela Bjelica
Mladenović) i tehnička
pomoć na Festivalu Mikser 2012; naša kasnija saradnja je bila, najblaže
rečeno, u silaznoj putanji.
Poziv za 53. Oktobarski salon smo dobili u
junu 2012., javno i zvanično, tokom gostovanja koordinatorke ove smotre, Zorane Đaković, na Kustosiranju #13, da bismo sa kustosom Brankom Dimitrijevićem, par nedelja kasnije
potvrdili status Kustosiranja kao pratećeg programa i počeli dogovore o tome, ali i o drugim
oblicima saradnje (podrška pri realizaciji projekta umetničkog kolektiva Expodium).
1) U
zvaničnom flajeru, koji
su posetioci dobijali na izložbi, smo oštećeni pogrešnim navođenjem-
isključivo kao realizatori tuđeg
programa (Expodium). Kasnija
izvinjavanja direktorke David nisu stvari mnogo promenile; jer:
2) Ugovor
o našem angažmanu, koji
smo, u više navrata pominjali, i koji smo vrlo strpljivo čekali (Rečeno nam je:
Trenutno je velika gužva, čim prođe…),
nismo nikada dobili; a, povrh svega
3) Ostali
smo uskraćeni za bilo kakvu materijalnu naknadu (honorar), koju, poznato
je, obavezno dobijaju učesnici, kada su angažovani od ove kuće, ovakvom
prilikom.
4) Konačno,
tokom prepiske sa rukovodstvom smo saznali da, zapravo, nismo nikada ni bili
uključeni u budžet Oktobarskog salona.
Dakle, zaključujemo da smo namerom “nestali”
iz štampanog izdanja, a ugovor o našem angažmanu je izostao, jer, u stvari,
nismo ni bili u planu da budemo plaćeni za posao koji smo obavili po pozivu, kao najfrekventniji prateći program 53. Oktobarskog salona.
Zbog
ovako neodgovornog i neprofesionalnog odnosa prema nama, kao autorima projekta
Kustosiranje, kolegama i javnosti ističemo da NE PREPORUČUJEMO nikakav oblik
saradnje sa KCB, dok postojeći menadžment vodi ovu kuću. Na ovo naše upozorenje
naročito treba da obrate pažnju umetnici i nezavisne umetničke organizacije,
domaće i strane. U Srbiji je u polju kulture, pogotovo u javnom sektoru,
poslovanje pretežno obavijeno mrklim mrakom- poslednjih 30- tak godina javni
oglasi za zapošljavanje su veoma retki izuzeci koji to potvrđuju kao pravilo, a
za mnoge konkurse se može reći da su farsa i neretko su rezultati, zapravo,
unapred poznati. Sve važno se odigrava u sferi političkih i nepotističkih
dogovora, daleko od očiju bilo kakve javnosti. Zbog toga, u najvećoj meri, niko
ne odgovara za kvalitet (ne) rada institucija; poslovnu etiku da ne pominjemo.
U vremenu kada se javne institucije sve više obraćaju nezavisnim kreativcima,
jer im izostaju sredstva za vlastitu produkciju programa i odgovor na pitanje
šta, kako i za koga u stvari rade? (transparentnost rada), izuzetno je važno
obratiti pažnju na neprofesionalne poslovne manire i insistirati na jasnosti
odnosa, ugovorima, materijalnim obavezama, rokovima. U svakoj instituciji, bilo
iz javnog ili civilnog sektora, rade mnogi vredni i kvalitetni profesionalci, baš
kao i u KCB, ali, po našem mišljenju, takvi ne vode ovu kuću, danas.
Beograd,
16.01.2013.
Andrej
Bereta i Srđan Tunić
Kustosi, istoričari umetnosti
Autori projekta Kustosiranje/ About and around curating
U. G. ARTIKAL, Beograd
Нема коментара:
Постави коментар